Beladen Joodse Muziek
75 jaar leven in vrijheid

De concertzaal

Zoals Picasso probeerde de chaos en destructie van de Spaanse burgeroorlog in een schilderij weer te geven, zo probeerden musici de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog in muziek weer te geven. Onder hen Olivier Messiaen, die zijn “Kwartet voor het Einde der Tijden” schreef in Duits gevangenschap in 1940 -het werd uitgevoerd door mede gevangenen op 15 januari 1941.

De Joodse muzikale cultuur die begin vorige eeuw nog overal aanwezig was werd uitgebannen -of geïsoleerd, als in het ‘model’concentratiekamp Theresienstadt. Joodse componisten en composities mochten niet meer gehoord worden; een cultuur moest verdwijnen. Velen namen de wijk naar Amerika, waar de muziek een extra impuls gaf, om na de oorlog met swingende jazz terug te komen. Daar was vrijheid geweest..

Toch heeft de associatie altijd parten gespeeld: de oorspronkelijk Joodse Mendelssohn was omgedoopt op last van zijn vader: Dvorak wilde als Tjech juist bij de ‘entartete’ -de ‘gedegenereerde’ componisten horen.

Om -in het kader van 75 jaar Vrijheid- stil te staan bij de impact die onderdrukking van culturele uitingen als muziek kan hebben -en bij de vraag waar de in 1942 in Amsterdam opgedoken Bechstein vleugel voordien gestaan heeft- organiseert het Groene Kerkje op 8 maart een concert met Joodse en daarmee geassocieerde muziek. Vertolkt door Alisa van Dijk op viool, Peter Koetsveld op klarinet en Myrto Tzelisi op piano.

De stem van muziek mag nooit gesmoord.

 

 

Zondag 8 maart 2020
Aanvang: 11.30 uur
Entree: € 13,50
Abonnees: € 11,50
     
© Het Groene Kerkje   webdesign: Studio van Alfen